Spannend zo’n eerste zwemles!
Wat moet je meenemen en wat gaat er gebeuren?

We hebben de informatie voor de eerste zwemles opgesplitst in handige tips en weetjes voor zowel de ouders als de kinderen.

Stap 1:

Doe thuis de zwemkleding al aan en neem een handdoek of badjas en slippers mee. Voor jongens graag een aansluitende zwembroek meenemen (lange zwembroeken zijn hip, maar niet geschikt om te leren zwemmen). Voor meisjes zijn bikini's aan te raden, omdat deze handiger zijn tijdens de toiletbezoeken.

Stap 2:

Zorg dat je ongeveer 10 minuten voor aanvang van de les aanwezig bent en wacht in de aangegeven ruimte totdat de kinderen van groep 1 geroepen worden. Bij de eerste les mag je als ouder mee naar binnen en loop je met de lesgever mee de zwemzaal in. Er wordt, indien mogelijk, uitleg gegeven en je kunt eventueel de machtiging tot incasso afgeven aan de lesgever. Na ongeveer 5 minuten verlaat je als ouder de zwemzaal.

Stap 3:

De lessen beginnen op het hele of op het halve uur. Het laatste kwartier van de les hebben de kinderen het speelkwartier en mogen de ouders de laatste 10 minuten vanuit de wachtruimten de zwemzaal in om te kijken.

Stap 4:

De laatste 5 minuten van de les wordt er samen opgeruimd en is er ook de mogelijkheid om de vorderingen van uw kind te bespreken met de lesgever.

Wat spannend! Je eerste zwemles!
Wat gaat er allemaal gebeuren?

Zodra je met je papa of mama het zwembad binnen komt, ga je als eerste omkleden. Thuis heb je al de zwemkleding onder de gewone kleding aan gedaan. Dat is super handig!

Als de zwemles begint, komt één van onze juffen of meesters jullie halen voor de zwemles. Natuurlijk mag papa of mama met je mee lopen!

Samen maken jullie kennis met de juffrouw van groepje 1. En mag je zelf een mooie kleur zwemstaaf uitzoeken.

Als je papa of mama nog een dikke knuffel hebt gegeven, helpt de juffrouw je het water in en gaat de les rustig beginnen.
Natuurlijk heb je ook je staafje vast om je een veilig(er) gevoel te geven.

Mocht je iets spannend of moeilijk vinden, mag je dat ALTIJD tegen de juffrouw zeggen. Zij zal je dan met alle plezier helpen om het wat makkelijker en minder spannend te maken.

Als de papa's en mama's weg zijn, worden de staafjes opgeruimd. Je krijgt nu een hele mooie toverriem (kurk) om die je gaat helpen om te leren zwemmen. Samen met behulp van de toverriem en een plankje, ga je oefenen met de beenslag op de buik.

Na dit een tijdje geoefend te hebben, worden de plankjes opgeruimd en mag je 4 grote spierballen uitzoeken en omdoen (groene en oranje schijfjes). Met deze spierballen, en natuurlijk ook je toverriem nog, ga je nu ook de beenslag op de rug oefenen.

Vervolgens gaan jullie nog allemaal leuke spelletjes samen met de juffrouw doen. Bijvoorbeeld: tikkertje, van een mat af rennen en belletjes blazen in het water.

Tot slot is er dan het speelkwartiertje. Alle kinderen komen dan in groepje 1 bij elkaar om zelf of samen te spelen.

Misschien klinkt dit allemaal nog een beetje spannend, maar geen zorgen! Alle onze juffen en meesters zijn er om je te helpen en staan voor je klaar als je iets spannend of moeilijk vindt!